مطالعه جامعه شناختی راهبردها و پیامدهای کنش اعتراضی غیررادیکال در سازمان

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، دانشکده مدیریت، واحد اصفهان ( خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی ، اصفهان، ایران

2 دانشیار، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران ( نویسنده مسئول ) etebarian@khuisf.ac.ir

3 استادیار، دانشکده مدیریت ، واحد اصفهان(خوراسگان)،دانشگاه آزاد اسلامی ، اصفهان، ایران

چکیده

هدف این پژوهش تبین راهبردها و پیامدهای کنش های اعتراضی غیررادیکال در سازمان ها است. این پژوهش از نوع پژوهش های کیفی و با استفاده از نظریه داده بنیاد و مدل پارادایمی سیستماتیک استراوس و کوربین انجام شده است. در این راستا، مصاحبه های عمیق با استفاده از نمونه گیری نظری با تکنیک گلوله برفی با متخصصان و نخبگان جامعه شناسی، مدیرانی که در معرض عصیان سازمانی بوده اند و همچنین خود عصیانگران صورت گرفت. تعداد نمونه ها تا زمانی ادامه پیدا کرد که پاسخ ها به مرحله اشباع رسید (با تعداد 12 مصاحبه). تجزیه و تحلیل داده ها، طی سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی انجام و سپس بر اساس مدل نظریه داده بنیاد، راهبردها و پیامدهای حاصل از کنش های اعتراضی غیررادیکال تبیین شد. راهبردها در پنج بعد شامل " اعتراض نمادین، نقش هنجارها، اعتراض پنهان، شکستن مشروعیت سازمان و سکوت سازمانی" و پیامدهای حاصل، شامل چهار محور "کاهش بهره وری، رفتار ضد تولید، خشونت مخفی و سو رفتار شهروند سازمانی" می باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Sociological study of strategies and consequences of non-radical protest action in the organization

نویسندگان [English]

  • Malek Sheikhi 1
  • akbar etebarian 2
  • Reza Ebrahimzadeh 3
1 PhD Student, Faculty of Management, Isfahan Branch (Khorasgan), Islamic Azad University, Isfahan, Iran
2 *Associate Professor, Faculty of Management, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iranetebarian@khuisf.ac.ir
3 Assistant Professor, Faculty of Management, Isfahan Branch (Khorasgan), Islamic Azad University, Isfahan, Iran
چکیده [English]

The purpose of this study is to explain the strategies and consequences of non-radical protest action in the organization.This research is a qualitative research using grounded theory and a systematic paradigm model of Strauss and Corbin. In this regard, in-depth interviews were conducted using theoretical sampling with snowball technique with sociologists and elites, managers who have been exposed to rebels, and rebels themselves. The number of samples continued until the responses reached saturation stage (with 12 interviews). Data analysis was performed in three stages: open coding, central coding and selective coding, and then based on the grounded theory, the strategies and consequences of non-radical protest actions were explained. Strategies in five dimensions include "symbolic protest, the role of norms, covert protest, breaking the legitimacy of the organization and organizational silence," and the four outcomes include "reduced productivity, anti-production behavior, covert violence, and organizational citizen misconduct."

کلیدواژه‌ها [English]

  • Non-radical protest action
  • Organization
  • Grounded Theory
احمدی ، سیروس.(1393) جامعه شناسی صنعتی. تهران. انتشارات جامعه شناسان
استراوس، آ وکوربین، ج. (1387). اصول روش تحقیق کیفی. ترجمه بیوک محمدی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. چاپ دوم.
امین صارمی، نوذر. ( 1393). جامعه شناسی جنبش های اجتماعی، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق(ع).
جفره، م و مهرانی، س.(1393)  بررسی عوامل مؤثر بر رفتارهای کاری مخرب کارکنان بانک ملی ایران شعب غرب تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسالمی - دانشگاه آزاد اسالمی واحد تهران مرکزی - دانشکده مدیریت و حسابداری.
شریعتی ،علی. (1385). چهار زندان انسان، تهران: نشر قلم. چاپ دوم.
فتاحی، مهدی، فرهنگی، علی اکبر، واثق، بهاره. (1385) معنویتدرمحیطکارونقشآندربهبودرفتارشهروندیسازمان، فرهنگ مدیریت، سال چهارم، شماره 13
مهداد، علی. (1389).  روان‌شناسی صنعتی و سازمانی. چاپ هفتم. تهران. انتشارات جنگل.
 
 
Allen, N.J., & Meyer, J.P. (1990). Themeasurement and antecedents of affective,continuance, and normative commitment to theorganization .Journal of OccupationalPsychology, 63, 1-18.
 
Berlanstein, L. R. (1993). Rethinking Labor History Essays on Discourse and Class Analysis. Urban Unoversity of Illinois Press.
Bottomore , T.B. (1999). Political Sociology. University of Minnesota Press.
 
Camus A. (1985). Homme Revolte (Folio Essais Series : No 15) Gallimard; French language edition.
Creswell, J. W. (2005). Educational Research: Planning, Conducting, and EvaluatingQuantitative and Qualitative Research. University of Nebraska–Lincoln. 2nd edition.
Dimitris.B and Vakola.M, (2007). Organizational silence: A new challenge for human resource management; Athens university of economics and business, pp1-19.
Dirican, A. H. & Erdil, O. (2016). “An exploration of academic staff's organizational citizenship behavior  and  counterproductive  work behavior  in  relation  to  demographic characteristics” Procedia-Social and Behavioral Sciences, 235, 351-360
Fernández, W. D. (2004). Using the GlaserianApproach in Grounded Studies of Emerging Business Practices. Electronic Journal of Business Research Methods,2(2).
Friedman ,g. 2009. Theories of strikes. In the encyclopedia of strikes in american history, brener, a. day, b. ness, i.(editores), london, m.e.sharpe.
Fromm, E. (1989). Der Ungehorsamalseinpsychologisches and ethisches Problem, in Erich Fromm Gesamtausgabein Banden. Herausgegeben von Rainer Funk. BdIX,Stuttgart.
Glaser, B. G., & Strauss, A. L. (1965). Awareness of Dying. Id. The Discovery of GroundedTheory: TheStrategies for Qualitative Research.
Guba, E. G., &  Lincoln, Y. S. (1994). Competing Paradigms in Qualitative Research, In N. K.
Law GL, et al. (2005). The undertranslated transcriptome reveals widespread translational silencing by alternative 5' transcript leaders. Genome Biol 6(13):R111
Lee, J. (2001). A Grounded Theory: Integration and Internalization in ERP Adoption and Use. Unpublished Doctoral Dissertation. University of Nebreska, In Proquest UMI Database.
Levy, T. & Tziner, A (2011). “When destructive deviance in the workplace becomes a liability: A decisional behavioral model”. Quality & Quantity: International Journal of Methodology, 45(1), 233–239.
Morrison, E.W., & Robinson, S. L. (1997). When employees feel betrayed: A model of how psychological contract violation develops. Academy of Management Review, 22, 226−256.
Pinder, C. and Harlos, K. (2001), "Employee silence: Quiescence and acquiescence as responses to perceived injustice", Research in Personnel and Human Resources Management (Research in Personnel and Human Resources Management, Vol. 20), Emerald Group Publishing Limited, Bingley, pp. 331-369
Rajan,S. & Krishnan,V.R. ( 2002). Impact of Gender on Influence, Power and Authoritarianism. Journalof Women in Management Review,17(5),197-206.
Scott, A. (1992). Political culture and social movements. Polity Press with Open University, London.
Silver, B. (2003). Labor and Globalization Movements from 1870 to the Present. The Johns Hopkins University.
Strauss, Anselm L., & Corbin, J. (1990). Basics of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and Techniques,Sage.
Ugwu, L. I., Enwereuzor, I. K., Fimber, U. S. & Ugwu, D. I. (2017). “Nurses’ burnout and counterproductive work behavior in a Nigerian sample: The moderating role of emotional intelligence”. International journal of Africa nursing sciences, 7, 106-113.
WWW.amar.org.ir/Portals/0/News/1398/1_ch-n-2-98.pdf
Zaghini, F., Fida, R., Caruso, R., Kangasniemi, M. & Sili, A. (2016). “What is behind counterproductive work behaviors in the nursing professionl A systematic review”. J Clin Res Bioeth, 7(4).
Zolberg.z.1998. Social Research: An International Quarterly. New Work by Social Research. Volume 65, No. 4 (Winter 1998): 921-951